Vliegende beesten - Reisverslag uit Agra, India van Saskia Meijer - WaarBenJij.nu Vliegende beesten - Reisverslag uit Agra, India van Saskia Meijer - WaarBenJij.nu

Vliegende beesten

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

29 Juni 2005 | India, Agra

Hoi hoi,

Zo, na al mijn avonturen gisteren dacht ik dat het 's avonds wel veilig zou zijn. Wat kon er nog gebeuren, nu ik eenmaal mijn hotel berreikt had? Nou, een hoop, want het engste van die dag bleek nog niet achter de rug. Tijgers, bussen die op instorten staan, hangen uit rijdende treinen, ik draai er mijn hand niet voor om. Maar die avod volgde er iets wat mij echt niet in mijn koude kleren ging zitten:... insecten. Daar stikte het van in mijn kamer. Krekels wel te verstaan en dan niet 1 of 2 of zelfs 10, maar een dozijn of wat. Ik had er al heel "heldhaftig" een stuk of wat onschadelijk gemaakt, de jongen van het hotel ook, maar ze bleven maar binnenkomen. Gezien het gat onder de deur was dat ook niet echt moeilijk. De paniek sloeg dus toe, want zo kon ik echt niet slapen, sterker nog, ik kon helemaal niet in die ruimte blijven. Ja, ik weet hoe belachelijk het is om zo bang te zijn voor dat soort beesten, maar het is nu eenmaal zo en nogmaals, het waren er niet een paar. Toen ik mijn tas eenmaal weer had gepakt (ik moest echt weg daar), kwam de man van het hotel met een oplossing. Volgens hem. Ja, een beetje wantrouwig, maar hij zei al eerder dat het opgelost was en dan vond ik er gewoon weer 3. Maar nu had hij een spuitbus waarmee alles dood zou gaan. Nou, laatste poging dan, want ik had zelf ook het idee dat andere hotels niet veel beter zouden zijn. Hij dus sprayen en ik vervolgens op controle. Ik vond nog wat overlevenden die ik vervolgens hoogstpersoonlijk besprayed heb. Verder flink gesprayed onder de deurpost en toen... was het inderdaad een stuk beter. Ik kon dus weer verder met mijn diner dat ik op mijn kamer wilde nuttigen. Helaas had ik door alle commotie niet veel trek meer en besloot ik maar te gaan slapen. Nog wel even een beetje gelucht (met muskietennet voor het raam), want ik begon zelf inmiddels ook langzaam te bezwijken aan het vergif dat ik rijkelijk had rond gespoten (beter het zekere voor het onzekere). Gelukkig waren er 2 lakens, dus ik heb eerst met een laken over mijn lichaam en 1 over mijn hoofd en de spuitbus naast me gelegen, maar na enige tijd en een extra inspectie durfde ik het wel aan om mijn gezicht vrij te laten. Was wel zo prettig voor de ademhaling. En zowaar kon ik dus slapen, ondanks de toch enigszins knagende ongerustheid ten aanzien van het volledig "bugfree" zijn van de kamer.

De volgende ochtend ging de wekker al vroeg, want het zou immers vogelspot-dag zijn en daar kan je maar beter vroeg mee beginnen. Voor mijn deur trof ik het bewijs aan van mijn nachtmerrie de avond ervoor: een insectenkerkhof. Maar goed, het was nu weer morgen en ik kon vrolijk gaan ontbijten en naar het reservaat. Bij het hotel kon ik een fiets huren, dus in geheel Nederlandse, maar niet Saskiaanse stijl ging ik op de fiets naar de ingang van het park. Daar trof ik bij het kopen van een toegangskaartje iemand aan die mij uitlegde dat er ook gidsen zijn die ik voor slechts 70 Rupee per uur mee kon krijgen. En dat was wel nodig volgens hem in het grote park met al die vogels. Geheel toevallig bleek, toen ik aangaf dan inderdaad wel een gids te willen, dat hij zelf gids was. Nou, was dat even makkelijk ;-)

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik achteraf erg blij was dat hij meeging. Het park is zeer uitgestrekt en alleen had ik nooit de weg gevonden, laat staan al die dieren gezien. Naast vogels zitten er namelijk ook heel veel andere beesten. Dus in de 3 uur die ik heb rondgefietst heb ik apen (alweer ja, maar ik vind ze zo leuk), antilopen, jakhalzen, enorme hagedissen, schildpadden, herten en inderdaad verschillende soorten vogels, waaronder enorme hoeveelheden ooievaars, lepelaars, kraanvolgels en zelfs een Kingsfisher gezien. En ondanks het feit dat ik na die 3 uur compleet doorweekt was van het zweet heb ik echt enorm genoten van het park en de dieren. Zo'n safari op de fiets biedt namelijk enorm veel voordelen: je kunt makkelijk even afstappen, dieren schrikken minder snel van je en doordat het tempo lager is zie je veel meer dan wanneer je met de jeep of zo'n canter gaat. Ik miste dus alleen de tijgers. ;-) Er was er tot kortgeleden overigens wel eentje, maar die was net een paar dagen geleden bezweken aan de hitte en het gebrek aan water. :-(

Om 11 uur kwam is weer terug in het hotel. Gelukkig heofde ik pas om 12 uur uit te checken, dus ik had nog wel wat tijd voor een broodnodige douche. Nadat ik weer een beetje fris was heb ik afgerekend en ben ik naar de bus stand gegaan voor een ticket richting Agra. Fatehpur Sikri heb ik toch maar overgeslagen, want dat was zo'n gedoe met een rugtas erbij. Misschien morgen nog vanuit Agra.

De busreis zelf verliep zonder noemenswaardigheden (lokale bus, vies, druk: het gebruikelijke) en al na een krappe 2 uur stond ik in Agra en een half uur later in het hotel. Agra is erg berucht om de aanwezige touts (riksja-chauffeurs die je een hotel of winkel in willen praten), maar ik kwam zonder probleem bij mijn hotel. Ik denk dat mijn houding in deze ook wel wat afschrikt, want ik ben er niet subtieler of verlegener op geworden de afgelopen weken. Ik accepteer absoluut geen idiote bedragen voor een ritje en straal blijkbaar uit dat ik geen gezeik wil. (Zal je net zien dat het morgen mis gaat.) Ik zoek zelf altijd iemand uit (ga niet naar degene die het hardst schreeuwt) en als die persoon niet wil zeggen hoeveel het kost: "as you like" (dat betekent altijd achteraf gezeur over de prijs), niet weet waar het hotel is of teveel vraagt, dan neem ik gewoon de volgende. Er zijn er hier zoveel, dat je erg kiekeurig kunt zijn.

Na alle ervaringen van de afgelopen dagen leek het me wel fijn om gewoon lekker niets te doen, dus vanmiddag ben ik in het hotel gebleven en heb ik geslapen. Die Taj Mahal staat er morgen ook nog wel. In Agra is naast de Taj ook weer een fort, maar verder niet heel veel bijzonders, dus morgenavond vertrek ik met de trein naar Delhi. Dit keer laat ik een kaartje voor een hogere klasse reserveren door het hotel, dus dat komt wel goed. Ja en dan zit mijn reis er inderdaad weer op. Morgen dus nog Agra met als het goed is een van de hoogtepunten op het gebied van bezienswaardgiheden, de Taj Mahal, dan een dagje Delhi (laatste inkopen en misschien nog wat kleine bezichtigingen) en aan het eind van die dag al richting vliegveld, want mijn vlucht gaat om 00.30h.

Maar nu ga ik eerst maar eens wat eten. Na al die Indiase gerechten van de afgelopen dagen denk ik dat ik me eens ga bezondigen aan de Pizza Hut die naast het hotel blijkt te zitten. :-)

Groetjes,

Saskia

  • 29 Juni 2005 - 16:31

    Henny Rebel:

    Hoi Saskia,
    Jammer dat het einde van je reis in zicht komt. Want het is zo langzamerhand een vast en zeer gewaardeerd ritueel geworden om aan het einde van de werkdag nog even je laatste belevenissen te verslinden. Zelfs zonder je foto's zie ik de taferelen moeiteloos voor me! Nog heel veel plezier daar en hou je, zoals je al zo lang gedaan hebt, haaks!

  • 29 Juni 2005 - 16:35

    Janny Van TS:

    Hallo fiets-ster,

    Wat zijn genen toch rare dingen. Je TS zou exact hetzelfde gereageerd hebben op krekels of andere vliegende of snel bewegende beesten. Ikzelf ben fobies voor wespen, maar TS springt in het rond als er krekelende krekels, vriendelijke hagedisjes, beeldschone vlinders, dansende libellen of andere schichten voorbij komen. Geneer je niet, je bent dus echt niet de enige in de familie. Voor wat het gif betreft: je zit een stukje van Bhopal dus het gif zal inderdaad wel afdoende zijn geweest.

    Geniet van de Taj Mahal.

    Sterkte,

    Janny

  • 29 Juni 2005 - 17:41

    Esther:

    hahahahhaa, wat een verhaal! Arme Sas. Nou, dikke knuffel van mij hoor. Wie had nou ooit kunnen denken dat alles in India zo smerig en gammel had kunnen zijn! ;-) Zal erg (ont)wennen zijn als je weer hier bent. Tot gauw. x x x x x x x x x x x

  • 29 Juni 2005 - 21:38

    T.S.:

    Hallo stoere meid,

    En die laatste uitgedroogde tijger in het vogelreservaat vindt wederom z'n laatste rustplaats bij je tante.

    Ik neem aan dat als je op Schiphol landt Esther je ophaalt. Die zal je ongetwijfeld in een enorm bad met lavendel, kamille, calendula en meer van die heerlijke ontspannende kruiden en geuren onderdompelen.

    Ik neem aan dat het sowieso heerlijk moet zijn je dierbaren te omarmen in dat land waarvan je nu denkt: het is daar netjes en schoon.

    Ik kreeg van Janny op één van haar dienstreizen, in dit geval Ierland, een bladwijzer cadeau die als slotzin had : may God hold you in the hollow of his hand.

    Of je nu religieus bent of niet, ik vind het een prachtige tekst en ik hoop dat hij voor de dagen die voor jou nog gaan komen, ook zal gelden.

    Liefs, je T.S.

  • 29 Juni 2005 - 21:55

    Tante Marjo:

    Je krijgt die phobie voor krekels en andere kruipende insecten van beide kanter, hoor! Ik vind die ook lastig en we hadden er in Australie gelukkig geen last van. Ben benieuwd hoe je de Taj Mahal vind! Een goede reis naar huis en tot schrijvens en ziens!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Agra

Saskia
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 21237

Voorgaande reizen:

04 Juni 2005 - 02 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: